Secret Nero is een "Hidden Role" spel dat redelijk lijkt op Resistance. In dit spel is een kleine meerderheid van de spelers een liberaal, en zijn de overige spelers een fascist. Eén van de fascisten is secret nero. Deze rol staat centraal in de manieren om het spel te winnen. De fascisten willen secret nero aan de macht zien, terwijl de liberalen dit willen voorkomen.
Net als bij Resistance is het belangrijk dat er buiten deze forumdraad om niet over dit spel gepraat wordt (uitgezonderd natuurlijk van PMs met de spelleider).
Het aantal liberalen en fascisten is afhankelijk van het aantal spelers:
Spelopzet (voor de spelleider):
Bepaal willekeurig welke speler welke rol toe krijgt gewezen, en stuur elke speler een PM met zijn of haar rol, met eventuele extra informatie afhankelijk van de rol:
Bepaal willekeurig wie de eerste presidentskandidaat wordt.
Verloop van een speelronde:
Als aan het begin van de speelronde de trekstapel minder dan 3 kaarten bezit, worden de trekstapel en aflegstapel samen geschud om de nieuwe trekstapel te vormen.
De presidentskandidaat kiest een speler die de kanselierskandidaat wordt. Hierbij mag natuurlijk overlegd worden.
Wanneer alle stemmen binnen zijn, worden deze openbaar gemaakt, inclusief welke speler welke stem uitbracht. Als er evenveel of meer "tegen" stemmen als "voor" stemmen zijn, worden de kandidaten niet verkozen. Dit telt als een slapende regering (zie onderaan de regels). De presidentskandidaat schuift 1 speler op, en de volgende speelronde begint.
Als er meer "voor" stemmen dan "tegen" stemmen zijn, worden de kandidaten verkozen tot respectievelijk president en kanselier. Deze twee spelers moeten samen het volgende staatsbeleid kiezen. Beide spelers mogen niet langer posten, tot de spelleider het gekozen staatsbeleid heeft gepost.
De president trekt de bovenste 3 kaarten van de trekstapel (de spelleider PMed de president welke 3 kaarten dit zijn, en houdt de virtuele trekstapel bij). De president moet nu 1 kaart afleggen, en 2 kaarten doorgeven aan de kanselier (door de spelleider te PMen welke kaarten hij of zij doorgeeft).
De kanselier ontvangt de 2 kaarten (de spelleider PMed de kanselier welke 2 kaarten dit zijn). De kanselier moet nu 1 kaart afleggen, en 1 kaart spelen (door de spelleider te PMen welke kaart hij of zij speelt). De speler post welk staatsbeleid uiteindelijk is gespeeld (en houdt bij welke kaarten zijn afgelegd).
Er wordt niet publiekelijk bekend gemaakt welke kaarten zijn afgelegd. De president en de kanselier mogen nu weer posten, en mogen natuurlijk aangeven welke kaarten ze hebben afgelegd, maar hier mag natuurlijk over worden gelogen.
Bij het uitspelen van sommige staatsbeleiden kan er een speciale gebeurtenis plaatsvinden. Als deze speciale gebeurtenis het spel niet beëindigt, schuift de presidentskandidaat 1 speler op, en begint de volgende speelronde.
Speciale gebeurtenissen:
Slapende regering:
Wanneer er tijdens een ronde geen staatsbeleid wordt gespeeld, ofwel omdat de kandidaten niet worden verkozen, ofwel omdat het vetorecht wordt toegepast, wordt de regering als slapend beschouwt.
Wanneer er drie rondes achter elkaar geen staatsbeleid wordt gespeeld, is het volk het zat, en wordt er een staatsbeleid geforceerd. De bovenste kaart van de trekstapel wordt automatisch gespeeld. Als dit staatsbeleid normaal gesproken een gebeurtenis zou activeren, die de president een speciale optie geeft, wordt deze gebeurtenis genegeerd. De liberalen winnen wel wanneer dit het vijfde liberale staatsbeleid is, en de fascisten winnen wel wanneer dit het zesde fascistische staatsbeleid is. Tevens worden de mogelijkheden tot staatsgreep en veto als normaal geactiveerd.
Omdat er (geforceerd) een staatsbeleid is gespeeld, moeten er opnieuw drie rondes geen staatsbeleid worden gespeeld, voordat er opnieuw een staatsbeleid wordt geforceerd.
Net als bij Resistance is het belangrijk dat er buiten deze forumdraad om niet over dit spel gepraat wordt (uitgezonderd natuurlijk van PMs met de spelleider).
Het aantal liberalen en fascisten is afhankelijk van het aantal spelers:
- 5 spelers: 3 liberalen, 1 fascist, 1 secret nero.
- 6 spelers: 4 liberalen, 1 fascist, 1 secret nero.
- 7 spelers: 4 liberalen, 2 fascisten, 1 secret nero.
- 8 spelers: 5 liberalen, 2 fascisten, 1 secret nero.
- 9 spelers: 5 liberalen, 3 fascisten, 1 secret nero.
- 10 spelers: 6 liberalen, 3 fascisten, 1 secret nero.
- Er zijn 5 liberale staatsbeleiden uitgespeeld.
- Secret nero gaat dood.
- Er zijn 6 fascistische staatsbeleiden uitgespeeld.
- Er zijn 3 of meer fascistische staatsbeleiden uitgespeeld, waarna secret nero tot kanselier wordt verkozen.
Spelopzet (voor de spelleider):
Bepaal willekeurig welke speler welke rol toe krijgt gewezen, en stuur elke speler een PM met zijn of haar rol, met eventuele extra informatie afhankelijk van de rol:
- De liberalen vernemen geen extra informatie.
- 5-6 spelers: Secret nero verneemt welke speler de fascist is. De fascist verneemt welke speler secret nero is.
- 7-10 spelers: Secret nero verneemt geen extra informatie. De fascisten vernemen welke speler secret nero is, en welke andere spelers ook fascist zijn.
Bepaal willekeurig wie de eerste presidentskandidaat wordt.
Verloop van een speelronde:
Als aan het begin van de speelronde de trekstapel minder dan 3 kaarten bezit, worden de trekstapel en aflegstapel samen geschud om de nieuwe trekstapel te vormen.
De presidentskandidaat kiest een speler die de kanselierskandidaat wordt. Hierbij mag natuurlijk overlegd worden.
- 5 spelers: De vorige verkozen kanselier mag niet als kanselierskandidaat worden aangewezen.
- 6-10 spelers: De vorige verkozen president en kanselier mogen niet als kanselierskandidaat worden aangewezen.
Wanneer alle stemmen binnen zijn, worden deze openbaar gemaakt, inclusief welke speler welke stem uitbracht. Als er evenveel of meer "tegen" stemmen als "voor" stemmen zijn, worden de kandidaten niet verkozen. Dit telt als een slapende regering (zie onderaan de regels). De presidentskandidaat schuift 1 speler op, en de volgende speelronde begint.
Als er meer "voor" stemmen dan "tegen" stemmen zijn, worden de kandidaten verkozen tot respectievelijk president en kanselier. Deze twee spelers moeten samen het volgende staatsbeleid kiezen. Beide spelers mogen niet langer posten, tot de spelleider het gekozen staatsbeleid heeft gepost.
De president trekt de bovenste 3 kaarten van de trekstapel (de spelleider PMed de president welke 3 kaarten dit zijn, en houdt de virtuele trekstapel bij). De president moet nu 1 kaart afleggen, en 2 kaarten doorgeven aan de kanselier (door de spelleider te PMen welke kaarten hij of zij doorgeeft).
De kanselier ontvangt de 2 kaarten (de spelleider PMed de kanselier welke 2 kaarten dit zijn). De kanselier moet nu 1 kaart afleggen, en 1 kaart spelen (door de spelleider te PMen welke kaart hij of zij speelt). De speler post welk staatsbeleid uiteindelijk is gespeeld (en houdt bij welke kaarten zijn afgelegd).
Er wordt niet publiekelijk bekend gemaakt welke kaarten zijn afgelegd. De president en de kanselier mogen nu weer posten, en mogen natuurlijk aangeven welke kaarten ze hebben afgelegd, maar hier mag natuurlijk over worden gelogen.
Bij het uitspelen van sommige staatsbeleiden kan er een speciale gebeurtenis plaatsvinden. Als deze speciale gebeurtenis het spel niet beëindigt, schuift de presidentskandidaat 1 speler op, en begint de volgende speelronde.
Speciale gebeurtenissen:
- Eerste tot vierde liberale staatsbeleiden: Geen gebeurtenis.
- Vijfde liberaal staatsbeleid: De liberalen winnen het spel.
- Eerste fascistisch staatsbeleid bij 5-8 spelers: Geen gebeurtenis.
- Eerste fascistisch staatsbeleid bij 9-10 spelers: De president kiest een speler en verneemt diens identiteit (via PM van de spelleider, hierbij wordt secret nero als fascist aangeduid). Deze speler mag tijdens het tweede fascistisch staatsbeleid niet opnieuw worden gekozen.
- Tweede fascistisch staatsbeleid bij 5-6 spelers: Geen gebeurtenis.
- Tweede fascistisch staatsbeleid bij 7-10 spelers: De president kiest een speler en verneemt diens identiteit (via PM van de spelleider, hierbij wordt secret nero als fascist aangeduid).
- Derde fascistisch staatsbeleid bij 5-6 spelers: De president verneemt welke drie kaarten bovenop de trekstapel liggen, en in welke volgorde deze liggen (via PM van de spelleider).
- Derde fascistisch staatsbeleid bij 7-10 spelers: De president kiest een andere speler als de volgende presidentskandidaat. Ongeacht of deze presidentskandidaat wordt verkozen of niet, wordt de speler die normaal gesproken de volgende presidentskandidaat zou zijn de daaropvolgende presidentskandidaat.
- Vierde en vijfde fascistische staatsbeleiden: De president kiest een speler die onmiddellijk sterft. Als secret nero sterft, winnen de liberalen onmiddellijk. Anders vervolgt het spel, zonder dat de rol van de gestorven speler bekend wordt gemaakt. De gestorven speler speelt niet langer mee (mag niet meer posten, wordt geen kandidaat meer, stemt niet langer mee, etc...), maar dit heeft geen effect op regels die afhankelijk zijn van het aantal spelers.
- Zesde fascistisch staatsbeleid: De fascisten en secret nero winnen het spel.
Slapende regering:
Wanneer er tijdens een ronde geen staatsbeleid wordt gespeeld, ofwel omdat de kandidaten niet worden verkozen, ofwel omdat het vetorecht wordt toegepast, wordt de regering als slapend beschouwt.
Wanneer er drie rondes achter elkaar geen staatsbeleid wordt gespeeld, is het volk het zat, en wordt er een staatsbeleid geforceerd. De bovenste kaart van de trekstapel wordt automatisch gespeeld. Als dit staatsbeleid normaal gesproken een gebeurtenis zou activeren, die de president een speciale optie geeft, wordt deze gebeurtenis genegeerd. De liberalen winnen wel wanneer dit het vijfde liberale staatsbeleid is, en de fascisten winnen wel wanneer dit het zesde fascistische staatsbeleid is. Tevens worden de mogelijkheden tot staatsgreep en veto als normaal geactiveerd.
Omdat er (geforceerd) een staatsbeleid is gespeeld, moeten er opnieuw drie rondes geen staatsbeleid worden gespeeld, voordat er opnieuw een staatsbeleid wordt geforceerd.
Secret nero #1 - Thels