Hallo,
Ik dacht (:o): kom, het is vakantie en het spel Mechanica is hier nog niet zo vaak gespeeld als zou moeten. Dus ik open een inschrijving.
Regels
Inschrijflijst:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
...
Ik dacht (:o): kom, het is vakantie en het spel Mechanica is hier nog niet zo vaak gespeeld als zou moeten. Dus ik open een inschrijving.
Regels
Spoiler
Dit spel wordt gespeeld op een vierkant veld in de vorm van een torus. Alle spelers worden semi-random over vakjes in dit veld verdeeld.
Als je je afvraagt wat een torus is: dat is een veld waarbij je, als je er afgaat, er aan de andere kant weer op komt. Pacman wordt bijvoorbeeld gespeeld op een torus.
Acties
Er zal elke dag een ronde zijn. Elke ronde mag je kiezen uit één van de volgende twee acties:
1. Versnellen naar een windrichting naar keuze: noord, oost, zuid of west.
2. Een gat maken in het bord op de locatie waar je nu staat.
Elke dag dat je niet middels een actie een gat maakt, krijg je 1 punt. Zodra je aantal punten gelijk is aan of groter is dan de helft van het aantal nog levende spelers, moet je de volgende actie verplicht een gat maken. Als je een gat maakt, wordt je aantal punten gereset.
Wie inactief is en door een gat te maken niet in een gat terecht zal komen, maakt een gat. Anders wordt een random andere zet uitgevoerd.
Bewegen
Elke dag verplaatst elke speler zich naar een ander vakje. De verplaatsing van een speler is gelijk aan de snelheid van die speler. Die snelheid is op zijn beurt exact bepaald door alle tot nu toe uitgevoerde versnellingsacties van die speler, waarbij de versnellingsactie van dezelfde dag nog wordt meegenomen. Een gat maken gaat vóór de verplaatsing.
Dit kan wat vaag klinken, dus geef ik in de spoiler een voorbeeld van de acties van een speler van het vorige potje.
Altijd is het bekend wie waar staat op het bord.
Manieren om af te gaan
Je kunt afgaan op de volgende manieren:
1. Aan het einde van je verplaatsing kom je op een gat terecht.
2. Iemand die niet doodgaat door in een gat te belanden, belandt staat 1 vakje rechtsboven van je. Als je op deze manier sterft, vormt zich tevens een gat op jouw vakje.
Op manier (2) sterf je altijd als iemand jou zou kunnen bereiken door 1 vakje naar linksonderen te gaan. Je bent dus niet veilig in de rechterbovenhoek, omdat iemand in de linkeronderhoek je daar kan doden.
Doel
Het doel van het spel is om als laatste over te blijven.
Als je je afvraagt wat een torus is: dat is een veld waarbij je, als je er afgaat, er aan de andere kant weer op komt. Pacman wordt bijvoorbeeld gespeeld op een torus.
Acties
Er zal elke dag een ronde zijn. Elke ronde mag je kiezen uit één van de volgende twee acties:
1. Versnellen naar een windrichting naar keuze: noord, oost, zuid of west.
2. Een gat maken in het bord op de locatie waar je nu staat.
Elke dag dat je niet middels een actie een gat maakt, krijg je 1 punt. Zodra je aantal punten gelijk is aan of groter is dan de helft van het aantal nog levende spelers, moet je de volgende actie verplicht een gat maken. Als je een gat maakt, wordt je aantal punten gereset.
Wie inactief is en door een gat te maken niet in een gat terecht zal komen, maakt een gat. Anders wordt een random andere zet uitgevoerd.
Bewegen
Elke dag verplaatst elke speler zich naar een ander vakje. De verplaatsing van een speler is gelijk aan de snelheid van die speler. Die snelheid is op zijn beurt exact bepaald door alle tot nu toe uitgevoerde versnellingsacties van die speler, waarbij de versnellingsactie van dezelfde dag nog wordt meegenomen. Een gat maken gaat vóór de verplaatsing.
Dit kan wat vaag klinken, dus geef ik in de spoiler een voorbeeld van de acties van een speler van het vorige potje.
Spoiler
Zie hier het vorige potje en de startsituatie van dat potje.
In ronde 1 koos Ydeger ervoor om naar het westen te versnellen. Hij kreeg daardoor een snelheid die hem 1 vakje naar het westen bracht. Daarom verplaatste hij zich in de eerste ronde 1 vakje naar het westen. Ydeger maakte geen gat en kreeg dus 1 punt.
In ronde 2 koos Ydeger er voor om naar het zuiden te versnellen. Hij behield ook zijn oude snelheid, waardoor hij een nieuwe snelheid van 1 vakje naar het westen plus 1 vakje naar het zuiden kreeg. Hij verplaatste zich dus in zijn beurt naar het zuidwesten, ofwel naar linksonder. Ydeger maakte geen gat en kreeg dus 1 punt.
In ronde 3 had Ydeger 2 punten verzameld, dus moest hij verplicht een gat maken. Dat deed hij dan ook en het gat verscheen op het vakje waar hij tijdens ronde 2 had gestaan. Ydeger had nog steeds een snelheid die hem naar 1 vakje linksonder bracht. Hierdoor ging Ydeger aan de onderkant het veld uit, maar omdat het veld een torus is, kwam Ydeger aan de bovenkant weer tevoorschijn. Ydeger eindigde dus linksboven in het veld.
In ronde 4 koos Ydeger er weer voor om naar het westen te versnellen. Zijn totale snelheid bracht hem toen dus 2 vakjes naar het westen en 1 vakje naar het zuiden. Deze ronde maakte Ydeger een vreemde paardensprong waarbij hij ook nog eens links uit het veld ging en rechts weer tevoorschijn kwam.
In ronde 1 koos Ydeger ervoor om naar het westen te versnellen. Hij kreeg daardoor een snelheid die hem 1 vakje naar het westen bracht. Daarom verplaatste hij zich in de eerste ronde 1 vakje naar het westen. Ydeger maakte geen gat en kreeg dus 1 punt.
In ronde 2 koos Ydeger er voor om naar het zuiden te versnellen. Hij behield ook zijn oude snelheid, waardoor hij een nieuwe snelheid van 1 vakje naar het westen plus 1 vakje naar het zuiden kreeg. Hij verplaatste zich dus in zijn beurt naar het zuidwesten, ofwel naar linksonder. Ydeger maakte geen gat en kreeg dus 1 punt.
In ronde 3 had Ydeger 2 punten verzameld, dus moest hij verplicht een gat maken. Dat deed hij dan ook en het gat verscheen op het vakje waar hij tijdens ronde 2 had gestaan. Ydeger had nog steeds een snelheid die hem naar 1 vakje linksonder bracht. Hierdoor ging Ydeger aan de onderkant het veld uit, maar omdat het veld een torus is, kwam Ydeger aan de bovenkant weer tevoorschijn. Ydeger eindigde dus linksboven in het veld.
In ronde 4 koos Ydeger er weer voor om naar het westen te versnellen. Zijn totale snelheid bracht hem toen dus 2 vakjes naar het westen en 1 vakje naar het zuiden. Deze ronde maakte Ydeger een vreemde paardensprong waarbij hij ook nog eens links uit het veld ging en rechts weer tevoorschijn kwam.
Altijd is het bekend wie waar staat op het bord.
Manieren om af te gaan
Je kunt afgaan op de volgende manieren:
1. Aan het einde van je verplaatsing kom je op een gat terecht.
2. Iemand die niet doodgaat door in een gat te belanden, belandt staat 1 vakje rechtsboven van je. Als je op deze manier sterft, vormt zich tevens een gat op jouw vakje.
Op manier (2) sterf je altijd als iemand jou zou kunnen bereiken door 1 vakje naar linksonderen te gaan. Je bent dus niet veilig in de rechterbovenhoek, omdat iemand in de linkeronderhoek je daar kan doden.
Doel
Het doel van het spel is om als laatste over te blijven.
Inschrijflijst:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
...
Inschrijftopic Mechanica #2