Andermaal over goud.
Er staan in de goedgekeurde ideeën sectie meerdere suggesties over en gerelateerd aan goudhandel en instant-buy in relatie met oude werelden en aan hoe het vroeger was (nostalgie).
Die nostalgie geldt ook voor mij en is voor mij reden niet in te stappen in nieuwe werelden.
Maar we weten ook allemaal dat het niet gaat veranderen want er zit commercie achter; geen goud maar harde €€€€.
Alvorens mijn idee kundig te maken een parallel met de sport:
Als een sporter stiekem zonder dat andere sporters het weten iets gebruikt waarvan hij beter presteert noemen we dat verloedering en spelbederf. Een sporter met voldoende financiële middelen of een corrupte overheid heeft daarbij nog een extra voordeel ten opzichte van arme sloebers die het van hard trainen en talent moeten hebben omdat hij/zij het stiekeme gebruik beter kan maskeren en dus minder snel of helemaal niet ontdekt wordt. We weten inmiddels dat er heel wat gouden medailles zijn uitgereikt die eigenlijk niets met enig soort edelmetaal te maken hebben gehad.
Het gebruik van deze middelen (we hebben het over doping) is in Real-Live zelfs strafbaar en binnen de sport volgt uitsluiting en diskwalificatie.
Ik zie goudhandel en instant-buy binnen dit spel -dat van origine is bedacht en nog altijd gepresenteerd wordt als een strategisch spel waarbij veel online zijn ook helpt- ook als een soort doping voor spelers die meer €€€€ hebben te besteden en dit mede willen gebruiken om makkelijker een plaatsje op het ere schavot te verkrijgen.
Voor mij persoonlijk is goud een toelaatbaar middel om het spel beter te managen (bijv door gebruik te maken van de bestuurder) maar geen middel om 'beter' te zijn.
Voorstel:
Omdat goudhandel en instant-buy door de 'scheidsrechters' die dit spel beheren vanwege commercieel belang wordt toegestaan en de aankoop daarvan zelfs wordt aangemoedigd heeft het geen zin te vragen voor nieuwe werelden zonder goud. Het bestaan en gebruik moeten we accepteren.
Wat we misschien wel kunnen vragen is de invoering van een goudklassement.
Dit klassement laat niet zien hoeveel goud een speler heeft gekocht, verhandelt en in voorraad heeft maar laat wel zien hoe een speler zijn goud gebruikt.
Hoeveel goud is ingezet voor troepen en gebouwen <-versus-> hoeveel goud is ingezet voor adviseurs.*)
Als je dan als niet-goudspeler verliest van een andere speler die wel goud gebruikt dan is het tenminste duidelijk dat het niet alleen aan je inzet en strategisch inzicht heeft gelegen maar dat je verlies mogelijk toch nog een gouden randje heeft.
*) je zou dit in absolute getallen kunnen aangeven maar ook -en dan blijft het toch tamelijk verborgen hoeveel goud er werkelijk omgaat in het spel en bij een speler- in een ratio.
Ratio 0 = geen goud voor niets gebruikt
Ratio 1 = goud evenredig gebruikt
Ratio > 1 = goud overwegend voor adviseurs gebruikt
Ration < -1 = goud overwegen voor troepen, gebouwen etc gebruikt
( er is vast wel iemand met een wiskunde knobbel die voor zoiets een mooie ratio en formule kan maken)
Er staan in de goedgekeurde ideeën sectie meerdere suggesties over en gerelateerd aan goudhandel en instant-buy in relatie met oude werelden en aan hoe het vroeger was (nostalgie).
Die nostalgie geldt ook voor mij en is voor mij reden niet in te stappen in nieuwe werelden.
Maar we weten ook allemaal dat het niet gaat veranderen want er zit commercie achter; geen goud maar harde €€€€.
Alvorens mijn idee kundig te maken een parallel met de sport:
Als een sporter stiekem zonder dat andere sporters het weten iets gebruikt waarvan hij beter presteert noemen we dat verloedering en spelbederf. Een sporter met voldoende financiële middelen of een corrupte overheid heeft daarbij nog een extra voordeel ten opzichte van arme sloebers die het van hard trainen en talent moeten hebben omdat hij/zij het stiekeme gebruik beter kan maskeren en dus minder snel of helemaal niet ontdekt wordt. We weten inmiddels dat er heel wat gouden medailles zijn uitgereikt die eigenlijk niets met enig soort edelmetaal te maken hebben gehad.
Het gebruik van deze middelen (we hebben het over doping) is in Real-Live zelfs strafbaar en binnen de sport volgt uitsluiting en diskwalificatie.
Ik zie goudhandel en instant-buy binnen dit spel -dat van origine is bedacht en nog altijd gepresenteerd wordt als een strategisch spel waarbij veel online zijn ook helpt- ook als een soort doping voor spelers die meer €€€€ hebben te besteden en dit mede willen gebruiken om makkelijker een plaatsje op het ere schavot te verkrijgen.
Voor mij persoonlijk is goud een toelaatbaar middel om het spel beter te managen (bijv door gebruik te maken van de bestuurder) maar geen middel om 'beter' te zijn.
Voorstel:
Omdat goudhandel en instant-buy door de 'scheidsrechters' die dit spel beheren vanwege commercieel belang wordt toegestaan en de aankoop daarvan zelfs wordt aangemoedigd heeft het geen zin te vragen voor nieuwe werelden zonder goud. Het bestaan en gebruik moeten we accepteren.
Wat we misschien wel kunnen vragen is de invoering van een goudklassement.
Dit klassement laat niet zien hoeveel goud een speler heeft gekocht, verhandelt en in voorraad heeft maar laat wel zien hoe een speler zijn goud gebruikt.
Hoeveel goud is ingezet voor troepen en gebouwen <-versus-> hoeveel goud is ingezet voor adviseurs.*)
Als je dan als niet-goudspeler verliest van een andere speler die wel goud gebruikt dan is het tenminste duidelijk dat het niet alleen aan je inzet en strategisch inzicht heeft gelegen maar dat je verlies mogelijk toch nog een gouden randje heeft.
*) je zou dit in absolute getallen kunnen aangeven maar ook -en dan blijft het toch tamelijk verborgen hoeveel goud er werkelijk omgaat in het spel en bij een speler- in een ratio.
Ratio 0 = geen goud voor niets gebruikt
Ratio 1 = goud evenredig gebruikt
Ratio > 1 = goud overwegend voor adviseurs gebruikt
Ration < -1 = goud overwegen voor troepen, gebouwen etc gebruikt
( er is vast wel iemand met een wiskunde knobbel die voor zoiets een mooie ratio en formule kan maken)
Gameplay Goud klassement