Hoi,
De regels zijn een ZOOITJE! Meer dan drie kwart van de rollen zijn zo vaag beschreven dat het gewoon onduidelijk is wat ze precies doen, en dat details op meerdere manieren kunnen worden gelezen. Om maar een voorbeeldje te geven, ik pak de bovenste vijf rollen van de Normaal variant:
Beschermengel: "De Game Master bepaald of een effect negatief is." Sorry, maar het is gewoon veel beter om hier duidelijke afspraken over te maken, die de Game Master eventueel aan kan passen.
Dorpsgek: De dorpsgek krijgt drie rollen door. Er staat verder nergens waar deze rollen op slaan. Zijn dit nieuwe rollen voor de dorpsgek om aan te nemen? Zijn dit rollen van spelers die hij de afgelopen nacht niet heeft aangewezen?
Dorpsoudste: Hoe werkt deze samen met bijvoorbeeld Beschermengel, Bezweerder, Slotenmaker?
Dorpswacht: Wat gebeurd er met de andere mensen die zijn opgesloten? Wat gebeurd er als de Dorpswacht doodgaat? Kan de Beul nog wel bijlen? Kan de priester nog wel wateren?
Van de 1e 5 rollen zijn er dus 4 gewoon onduidelijk.
Daarnaast zijn er vele rollen die bijna identiek zijn (Genezer en Heks, Bezweerder en Slotenmaker), maar net ff een tikkeltje anders, zodat dat allemaal toch weer heel verwarrend is (en het nog weer een extra rol is om te leren).
En dan de nachtelijke uurtjes. Ze zijn leuk, maar niet nuttig. Ze zouden nuttig zijn, als ze zouden kloppen. Om een aantal voorbeelden te geven:
- De Fluitspeler fluit voor de weerwolven aan de beurt zijn om aan te vallen. Betekent dat dat de fluitspeler wint, ook al zou hij later die nacht worden opgegeten?
- In het vijfde uur vallen weerwolven aan. Daarna mogen de zienende rollen van alles bekijken, maar blijkbaar niet als ze dood zijn. Zelfs als ze worden genezen, gebeurd dat pas in het 8e uur, dus technisch zijn ze tijdens hun eigen beurt dood.
Het zou enorm helpen als er een team van een paar man over skype ofzo die regels eens grondig doornam en opschoonde. Ik wil daar zelf eventueel best aan meehelpen.
De regels zijn een ZOOITJE! Meer dan drie kwart van de rollen zijn zo vaag beschreven dat het gewoon onduidelijk is wat ze precies doen, en dat details op meerdere manieren kunnen worden gelezen. Om maar een voorbeeldje te geven, ik pak de bovenste vijf rollen van de Normaal variant:
- Beschermengel: De Beschermengel kan iedere nacht één persoon (inclusief zichzelf) beschermen tegen negatieve effecten, maar nooit tweemaal dezelfde persoon achter elkaar. De Game Master bepaalt of een effect negatief is.
- Beul: De Beul heeft één bijl, en kan hiermee tijdens de lynch periode iemand vermoorden. Hierna is de bijl nutteloos. De Beul wordt bekend gemaakt tijdens zijn/haar actie, en mogelijk wordt de lynch verlengd.
- Dorpsgek: De Dorpsgek kan in de eerste nacht drie namen doorgeven aan de Game Master. Als het ochtend wordt krijgt de Dorpsgek drie rollen doorgegeven van de Game Master. Omdat we het hier over de DorpsGEK hebben, staan de rollen in willekeurige volgorde.
- Dorpsoudste: De Dorpsoudste is in staat om op eigen kracht één wolven aanval af te weren. Een tweede aanval overleeft De Dorpsoudste, zonder hulp van buitenaf, niet. Indien de Dorpsoudste beschermd wordt door de Beschermengel, zal de Dorpsoudste NIET zijn/haar eigen krachten gebruiken om de aanval af te weren.
- Dorpswacht: De Dorpswacht mag één keer in het spel besluiten om naast zichzelf twee andere personen 's nachts naar buiten te laten. De overige dorpelingen zal hij/zij opsluiten. Het gevolg hiervan is, dat bij de lynch ook alleen deze drie dorpelingen mogen stemmen. De opgesloten dorpelingen zijn uitgesloten van deelname, maar kunnen wél zelf gelyncht worden.
Beschermengel: "De Game Master bepaald of een effect negatief is." Sorry, maar het is gewoon veel beter om hier duidelijke afspraken over te maken, die de Game Master eventueel aan kan passen.
Dorpsgek: De dorpsgek krijgt drie rollen door. Er staat verder nergens waar deze rollen op slaan. Zijn dit nieuwe rollen voor de dorpsgek om aan te nemen? Zijn dit rollen van spelers die hij de afgelopen nacht niet heeft aangewezen?
Dorpsoudste: Hoe werkt deze samen met bijvoorbeeld Beschermengel, Bezweerder, Slotenmaker?
Dorpswacht: Wat gebeurd er met de andere mensen die zijn opgesloten? Wat gebeurd er als de Dorpswacht doodgaat? Kan de Beul nog wel bijlen? Kan de priester nog wel wateren?
Van de 1e 5 rollen zijn er dus 4 gewoon onduidelijk.
Daarnaast zijn er vele rollen die bijna identiek zijn (Genezer en Heks, Bezweerder en Slotenmaker), maar net ff een tikkeltje anders, zodat dat allemaal toch weer heel verwarrend is (en het nog weer een extra rol is om te leren).
En dan de nachtelijke uurtjes. Ze zijn leuk, maar niet nuttig. Ze zouden nuttig zijn, als ze zouden kloppen. Om een aantal voorbeelden te geven:
- De Fluitspeler fluit voor de weerwolven aan de beurt zijn om aan te vallen. Betekent dat dat de fluitspeler wint, ook al zou hij later die nacht worden opgegeten?
- In het vijfde uur vallen weerwolven aan. Daarna mogen de zienende rollen van alles bekijken, maar blijkbaar niet als ze dood zijn. Zelfs als ze worden genezen, gebeurd dat pas in het 8e uur, dus technisch zijn ze tijdens hun eigen beurt dood.
Het zou enorm helpen als er een team van een paar man over skype ofzo die regels eens grondig doornam en opschoonde. Ik wil daar zelf eventueel best aan meehelpen.
Team voor algemene opschoning en herschrijving van de regels