عيد مبارك سعيد

[إسمك هنا]

كل عام و انتم سعداء اتقياء
بقلوب بيضاء
و وجوه مشرقة مبتسمة
كل عام و انتم امنين مطمئنين
كل عام و الفرح يعم حياتكم و العافية تغلف اجسادكم
كل عام و انتم بخير
تقبل الله منا و منكم صالح الاعمال
اللهم آمين

هنئ اصدقائك بمناسبة عيد الفطر المبارك
قم بكتابة اسمك وقم بمشاركة الرسالة مع اصدقائك






































































dimanche 19 juillet 2015

Inschrijftopic Simulatie: Herhaald Prisoners Dilemma

Simulatie
Herhaald Prisoners Dilemma


Dit wordt een spel waar bijzonder weinig activiteit voor vereist is, aangezien het enige wat ervoor gedaan hoeft te worden, jezelf inschrijven is. Inschrijven gaat wel via PM en je inschrijving moet aan specifieke regels voldoen. Hieronder leg ik uit hoe het spel werkt en wat er van je verwacht wordt als je je wil inschrijven.

- Prisoners Dilemma
Allereerst geef ik hier een korte uitleg van het Prisoners Dilemma. Het Prisoners Dilemma wordt gespeeld door twee spelers. Elke speler heeft tijdens het spel de keuze tussen Coöperate en Defect. Na afloop van het spel worden de punten verdeeld op grond van de keuzes van de beide spelers. De puntenverdeling die ik hanteer is de volgende:
- Als beide spelers Coöperate speelden, krijgen zij ieder 2 punten.
- Als beide spelers Defect speelden, krijgen zij ieder 1 punt.
- Als één speler Coöperate speelde en de ander speelde Defect, dan krijgt de speler die Cooperate speelde 0 punten, en de speler die Defect speelde krijgt 3 punten.
Elk spel waarin je altijd door Defect te spelen meer punten zult krijgen dan door Coöperate te spelen, maar waarbij altijd de totale hoeveelheid punten die worden verdeeld lager is wanneer er meer Defect wordt gespeeld, heet een Prisoners Dilemma.

- Herhaald Prisoners Dilemma
In dit spel zal voortdurend het Herhaald Prisoners Dilemma worden gespeeld. Om precies te zijn zal het Prisoners Dilemma telkens 10x worden herhaald. Wanneer twee spelers het Herhaald Prisoners Dilemma tegen elkaar spelen, werkt dit als volgt. Eerst zullen ze beiden voor Coöperate of Defect kiezen. Nadat ze hun keuzes hebben gemaakt, wordt bekend gemaakt wat ze hebben gespeeld en worden er punten verdeeld op de manier zoals hierboven beschreven. Hierbij hebben ze 1 ronde gespeeld. Hierna gaan ze meteen door naar ronde 2, waarin ze weer voor Coöperate of Defect kunnen kiezen. Ditmaal kunnen zij zich in hun keuze laten beïnvloeden door wat zij hebben gezien wat de ander speelde in ronde 1. Nadat zij beiden opnieuw een keuze hebben gemaakt, wordt weer bekend gemaakt wat ze hebben gespeeld en worden er opnieuw punten verdeeld volgens de puntenverdeling hierboven, waarbij alleen gekeken wordt wat de spelers in deze tweede ronde hebben gespeeld. De hierbij verdiende punten worden opgeteld bij de punten die ze al hadden. Hierna gaan ze door naar ronde 3, etc. Dit herhaalt zich tot en met ronde 10.

- Machines!
Ik denk niet dat iedereen het even interessant vindt om 10x achter elkaar het Prisoners Dilemma te spelen. Dat gebeurt ook niet. In plaats daarvan ontwerpen jullie bij je inschrijving machines die voor jullie dit spel zullen spelen. Dit gaat als volgt te werk:
Als je je inschrijft, geef je de naam van je machine en schrijf je op wat je machine per zet doet of geef je aan waarop je machine zijn keuzes baseert. Je machine weet alles wat jij tijdens zo'n spel ook weet, dus hij weet wat de ander de vorige zetten van hetzelfde spel heeft gespeeld. Je kunt je machine daarop laten inspelen.

Je machine moet voldoen aan de volgende regels:
- Het moet een naam hebben;
- In elke situatie moet duidelijk zijn of je machine dan Coöperate of Defect speelt.

Je machine mag op de volgende dingen zijn keuzes baseren:
- Het mag al een standaardkeuze hebben;
- Het mag zijn keuzes laten afhangen van wat zijn medespeler in de vorige rondes heeft gespeeld;
- Het mag zijn keuzes van een kansverdeling laten afhangen.

Je machine mag NIET op de volgende dingen zijn keuzes baseren:
- Het mag niet zijn keuzes laten afhangen van wat zijn medespeler in dezelfde ronde speelt, want dat weet hij niet;
- Het mag niet zijn keuzes laten afhangen van wie zijn medespeler is, want dat weet hij ook niet.

Als je je inschrijft, let dan ook op de volgende regels:
- Het is niet toegestaan met anderen te overleggen over hoe je je machine in elkaar zet. Anders zouden verschillende spelers hun machines doelbewust op elkaar kunnen afstemmen.
- Het is niet toegestaan google te gebruiken of op andere manieren informatie over het Herhaald Prisoners Dilemma op te zoeken.

Hier staat een voorbeeld van een correcte (maar niet per sé slimme) inschrijving:
Quote:

Hallo, ik wil meedoen.
Mijn machine heet: Dumb009. Zijn programma is als volgt:
- Speel ronde 1 met 50% kans Coöperate en met 50% kans Defect.
- Speel ronde 2 het tegengestelde van wat de andere speler in ronde 1 speelde.
- Speel alle verdere even zetten Coöperate, en alle verdere oneven zetten Defect.
- Werking van het spel
Tijdens het spel zullen jullie machines tegen elkaar het Prisoners Dilemma spelen. De ontwerper van de beste machine wint. Wie de 'beste' machine heeft ontworpen, wordt op een ingewikkelde manier bepaald.
Dit spel werkt in dagen. Elke dag zullen er in totaal 100 machines zijn. Als zich dus 10 mensen inschrijven, zullen er op dag 0 van elke soort machine 10 aanwezig zijn. Elke dag spelen alle machines 1 Herhaald Prisoners Dilemma tegen alle andere machines. (Dat betekent dat er 4950 spellen per dag zullen worden gespeeld!) Alle punten die een machine in een spel wint zullen bij het totaal aantal punten van zijn machinesoort van die dag worden opgeteld. Aan het eind van elke dag wordt gekeken hoe veel procent van het totaal aantal verdiende punten elke machinesoort heeft verdiend. Dit aantal is voor alle machinesoorten gelijk aan het aantal machines dat de volgende dag van die machinesoort aanwezig zal zijn.
Zodoende zullen elke dag de populaties van goed presterende machines groeien en de populaties van slecht presterende machines zullen dalen. De winnende machine zal de machine zijn die uiteindelijk de gehele populatie domineert.
Overigens hebben alle machinesoorten een 'geheugen' als er moet worden afgerond. Stel, een machinesoort heeft op een dag 12,3% van alle punten. Dan komen er de volgende dag 12 van die machines en komt er een 0,3 in hun geheugen te staan. Krijgen ze de volgende dag weer 12,3% van alle punten, dan reken ik dat als 12,3% + 0,3% = 12,6%. Er komen dan de volgende dag 13 van die machines, met -0,4 in hun geheugen.

- Inschrijven maar!
Zoals bovenaan ook vermeld staat, gaat inschrijven niet in het topic, maar per PM, tegelijk met het ontwerp van je machine. (Het is echter ook voldoende om alles via Skype te doen. *hint*)
Inschrijvingen blijven geruime tijd open staan. Wanneer ik ze wil sluiten, zal ik dat minstens 24 uur van tevoren bekendmaken. Verder kun je, als je je al hebt ingeschreven, je machine altijd aanpassen. Stel ook gerust vragen als iets niet duidelijk is.
Maar denk erom: Overleggen en informatie opzoeken zijn niet toegestaan!
En dat van dat inschrijven ga ik even iets groter schrijven:


Niet inschrijven in het topic, maar per PM!


Inschrijftopic Simulatie: Herhaald Prisoners Dilemma

بحث هذه المدونة الإلكترونية

Fourni par Blogger.

أرشيف المدونة الإلكترونية

التسميات

Signaler un abus

Articles les plus consultés

من أنا

إسمك هنا



شارك عبر الماسنجر شارك عبر الواتساب