عيد مبارك سعيد

[إسمك هنا]

كل عام و انتم سعداء اتقياء
بقلوب بيضاء
و وجوه مشرقة مبتسمة
كل عام و انتم امنين مطمئنين
كل عام و الفرح يعم حياتكم و العافية تغلف اجسادكم
كل عام و انتم بخير
تقبل الله منا و منكم صالح الاعمال
اللهم آمين

هنئ اصدقائك بمناسبة عيد الفطر المبارك
قم بكتابة اسمك وقم بمشاركة الرسالة مع اصدقائك






































































lundi 18 mai 2015

Discussie Uitbarsting v/h AF - Praattopic

Beste forummensen,

Ik denk dat iedereen wel weet op welke gebeurtenissen ik doel, wanneer ik praat over de zaken die gisteren en vandaag zijn gebeurd. Het ging helaas hard tegen hard en langs beide kanten zijn er vrij vuile trucs gebruikt als ik het zo mag zeggen tegenover de tegenstand. Het is jammer dat het zo is moeten verlopen en het niet op een meer vredevolle, rustigere manier kon en wellicht ligt hiervan de oorzaak ook bij beide partijen. Maar dat de strijd lijkt stil te zijn gevallen betekent niet dat de storm ten einde is. En dat de storm nog niet ten einde ligt, is iets dat opgelost moet worden. Het lijkt misschien in het eerste geval dat ik dit als mod post, maar of je me nu gelooft of niet, ik post dit ook als gewone forumganger.

Neutraal is een moeilijk woord en ik ga niet zeggen dat ik neutraal heb opgetreden in deze discussie, in deze gebeurtenissen. Wel kan ik zeggen, beloven dat ik dit geprobeerd heb en nog steeds probeer. Ik was enigszins langs beide kanten betrokken, wat het vrij moeilijk maakte om helemaal neutraal te blijven, als er al iets zou bestaan als dat woord. Toch ga ik ook hier proberen die ingesteldheid proberen te bewaren en allereerst zo neutraal mogelijk proberen het beeld dat ik momenteel heb over de afgelopen situaties te schetsen.

Het begon, zoals we denk ik allemaal wel weten bij een aantal berichten die werd verwijderd. Hierbij ging het om vragen in het topic van de mod Uthisha. Deze vragen werden door enkelen opgevat als te persoonlijk en verder besliste Uthisha dan ook om hier niet op in te gaan, als ik alles goed begrepen heb. Tot op dit punt loopt zoals jullie lezen denk ik alles nog normaal, en gebeurt er dan ook niets merkwaardigs.

Niet veel later worden echter de berichten met betrekking tot de vragen verwijderd. Ik geef toe dat dit niet de meest tactische stap was, en ik spreek niet enkel voor mezelf als ik zeg dat we de situatie iets anders hadden aangepakt als we op voorhand hadden geweten dat dit zo gevoelig was en dat dit zo'n grove fout was. Helaas waren we daar toen niet van op de hoogte, en hebben we toen de berichten verwijderd. Wel wil ik er op wijzen, dat ik jullie wil vragen ook eens in ons standpunt te kruipen en denken wat je zelf zou hebben gedaan wanneer er in jouw topic brandende persoonlijke vragen komen die je liever niet wilt zien en die keer op keer herhaald worden en die je er steeds maar weer aan doen herinneren dat je niet alles beantwoordt. Ik versta de reactie van het team wel om ze weg te halen, maar ik versta inderdaad ook wel de visie van de community als deze hier niet zo blij van worden. Ik zou moord en brand schreeuwen en gekrenkt zijn dat mijn vrijheid van meningsuiting geschonden was en wat niet. Dus ook in dat opzicht versta ik dat jullie daar niet zo blij van worden.

Vervolgens is de community dus boos, volledig terecht, daar niet van. En ze laten zich niet doen, ze posten de zaken opnieuw, wat echter de situatie hierboven herhaald, echter worden de mods hier ook minder goed gezind van, want enerzijds overtreed iemand de regels(zie forumregel 4.2). Verder vinden zij het ook niet zo leuk dat de community het geposte botweg opnieuw post, terwijl ze weten dat het gevoelig ligt en het stoort hen dus dat ze niet eerst zouden komen vragen, in privé of via de support waarom de posts verwijderd zijn. Ik ruik hier enigszins iets van bevooroordeling van de community(CORRUPT, CORRUPT), maar besef dat ik hetzelfde zou hebben gevoeld en gedaan. De community maakt ergens gewoon een logische stap door hun vraag te herhalen want ze willen nu eenmaal antwoord. En hier zijn dus weer fouten gemaakt. Het is fout van het team om de posts te verwijderen, zonder enige waarschuwing of reactie. Want ze hebben in mijn opinie toch wel dat recht, zolang ze dit verantwoorden en plaats geven voor kritiek/wederwoord en daar ook naar luisteren. Dit is helaas niet gebeurd, wat te wijten is aan ons, maar eveneens aan de urgentie denk ik waarin de situatie verkeerde. Verder is ook in mijn ogen de community in de fout gegaan, in plaats van eerst eens in privé te horen post men brutaal de vraag terug, en begint men direct daar ook andere dingen aan te koppelen. Of die andere dingen terecht zijn, hou ik me buiten, maar wel weet ik dat ik het persoonlijk niet zo fijn zou vinden mocht dit in mijn persoonlijke topic gebeuren, de klachten die jullie suggereerden hoorden in dit forumdeel thuis, het feedback-deel. Niet in het topic van een mod, en ook niet in dat van Kroenuh. Maar ik ben zelf natuurlijk niet de enige die hier zijn mening over heeft. Niet enkel over deze situatie wil ik graag jullie mening, beleefd en netjes in dit topic, er zullen nog wel situaties volgen.

Toen was het avond, zeg maar nacht. De storm had zich aangekondigd met het terug plaatsen van de berichten. Ook in modchat werd dit opgemerkt en we waren oprecht teleurgesteld in de reactie van de community. Daarom werd er toen al besloten om even contact op te nemen met de betrokkenen. Helaas werd deze taak aan mij toevertrouwd en helaas verpestte ik het hier al. Ik heb om het even te zeggen, naar mijn inzicht de situatie licht verergert en was niet in staat de correcte gedachtegang van het team over te brengen op de community. Hier ligt de fout dus op mij, ook al wordt hier vrij weinig aandacht aan besteed. Ik weet dat ik fout zat en heb het dan ook zo snel mogelijk proberen recht te zetten, te laat uiteraard. Maar de mistakes were made. Toch was dit een vrij cruciaal schakelpunt in het hele gebeuren, ik verpestte de laatste kans denk ik om het op een vredevolle manier te doen en ook het vertrouwen van de community in het team, mijn excuses daarvoor.

De volgende dag was zondag, en ik herinner me nog goed dat ik toen goed uitgeslapen heb. Ik volgde de situatie in de voormiddag dan ook niet supergoed, dus mocht ik hier essentiële dingen zijn vergeten, vergeet gerust niet ze toe te voegen. Echter was het de chaos al begonnen toen ik toekwam. De berichten waren nogmaals gepost, ditmaal onder een anoniem account en met enkele andere opmerkingen erachteraan om de boodschap kracht bij te zetten. Deze actie betreur ik zelf ten zeerste, ik had het hen nochtans afgeraden maar toch werden deze stappen gezet. Ik weet dat de community niet zo blij was en daar hadden jullie volstrekt redenen toe, maar ik had helaas gehoopt dat de discussie op een andere manier zou kunnen worden gevoerd, helaas kozen jullie voor deze manier. Zo gaat het ook, ik prefereer liever de andere, maar dat is mijn mening maar. Verder begrijp ik natuurlijk ook ten zeerste waarom het onder een dubbelaccount geplaatst was, ik had de dag ervoor(die met mijn fouten) gezegd dat er wel sancties konden volgen en dat ik liever niet wou dat deze zo zinloos zouden gebeuren. Dit werd helaas, helemaal door mijn toedoen, niet helemaal juist geïnterpreteerd en dus werden er dubbeltjes gebruikt. Niet dat ze anders niet zouden zijn gebruikt, maar toch denk ik dat dit meegespeeld heeft. Dit vind ik persoonlijk vrij jammer, omdat we in het verleden dubbeltjes hebben gedoogd, omdat het meestal om accounts ging, en niet om proxy's, waardoor we perfect de accounts aan de hoofdaccounts konden linken en zo toch op de hoogte waren, en voor ons ook er niets mis mee was. Doordat men hier gebruik maakte van proxy's (wat ik persoonlijk ten strengste afkeur en walgelijk vind, ook al komt dit waarschijnlijk 100% door mijn modzijn, dus moet je niet op deze subjectieve boodschap letten) konden wij natuurlijk niet direct, bij de meeste gevallen achterhalen welke posts door wie gemaakt waren. Op zich is hier niets mis mee, zolang er niets kwaad mee gebeurt en ze gewoon forumposts maken zoals ieder ander forumpersoon. Tot op dit punt deed het team nog vrij weinig, we waren nog aan het overleggen hoe we dit zo goed mogelijk konden oppakken omdat we niets delicaat wilden breken en we geen onnodige ruzies en chaos wilden veroorzaken.

Daarna werden de posts verwijderd en de accounts verbannen. Persoonlijk vind ik dit een vrij grote fout van het team, maar ik ben er zelf mee verantwoordelijk voor, dus kan dit enkel achteraf zetten. Ik weet dat onze logica toen niet goed zat en we dit helemaal niet hadden moeten doen. Dit ligt dan ook volledig aan ons. Ik wijt het aan een tekort aan nadenken en de haast die we hadden bij het nemen van deze beslissing. Natuurlijk zijn dit geen excuses, zelfs geen verlichtende omstandigheden, maar gewoon feiten, oorzaken. Is de chaos hier begonnen? Wel, het was waarschijnlijk niet de oorzaak van de chaos, maar zeker wel denk ik de aanleiding, de druppel die de emmer deed overlopen.

Daarna was het hek dus van de dam. Er vonden die dag verschillende acties plaats, ik zal ze hieronder kort proberen te beschrijven en vervolgens mijn eigen feedback geven. Wellicht willen jullie ook dingen toevoegen en jullie mening geven, doe dat gerust, discussie is namelijk de oorzaak/reden van dit topic.

Allereerst was er een grote spamactie. Verspreid over heel het forum. Ik begrijp dat de actie aandacht nodig had. Dat jullie je mening kenbaar wilden maken over heel het forum. Het enige wat ik zo ontzettend rottig vind, puur mijn mening is dat jullie hier enerzijds het team zo veel werk geven en anderzijds ook de andere forumgebruikers, die hun eigen mening willen hebben vrij hard lastigvallen. Door de meest willekeurige reacties te geven in enkele topics, verpesten jullie het vrij hard voor de hele gebeurtenis en actie. Wij hadden wellicht helemaal anders gereageerd mocht dit soort gedrag niet zijn voorgevallen bij jullie acties. Op deze actie heb ik grotendeels gehandeld en ga ik dus verder niet over uitwijken. Verder is dit eerder een individuele actie en denk ik niet dat hier veel discussie over nodig is, tenzij je het wilt goedpraten of terechtwijzen. Persoonlijkere informatie en navragingen kunnen via de support gaan, waar je zo snel mogelijk te woord zult staan.

Daarnaast was er de symbolische avatar-actie. Deze vond ik persoonlijk vrij geslaagd en ik bewonder de maker van dit idee dan ook om zijn vindingrijkheid. Jullie hebben hier jullie mening gegeven op een vrij ludieke mening zonder eigenlijk regels te overtreden en andere mensen extreem lastig te vallen. Vanuit mijn persoonlijke mening denk ik ook niet dat er hier iets is wat negatief aan te zeggen is, helaas werd het wel vrij off-topic in het topic, wat ik betreur, maar dat viel in tegenstelling tot enkele andere dingen nog vrij goed mee.

Wat er volgens mij en verschillende andere mensen van het team wel zwaar overging, was het gebruik van persoonlijke info en het verspreiden van deze over het algemeen forum, op de meest onnuttige en irrelevante topics. Men wilde hier, als ik het goed zie, de betreffende moderators vrij hard raken. Dit keur ik ten strengste af want dit heeft niets meer te maken met jullie hele actie of jullie bedoelingen. Dit heeft totaal niets te maken met wat jullie probeerden te bereiken maar enkel met het pesten en irriteren van de tegenpartij. Dit op de man spelen heeft dan ook een vrij diepe, negatieve indruk achtergelaten op het team, wat ik ten strengste betreur. Zonder deze actie zou de afloop er heel anders uit hebben gezien, maar het team reageerde nogal vrij hard op deze actie. Het medelijden en het begrip van velen haakten af, en ik denk dat ik nu wel voor meer dan enkel mezelf praat, als ik zeg dat dit volledig terecht is in mijn ogen. Ik wil en ga geen mensen aanwijzen maar ik hoop wel dat de mensen die hier verantwoordelijk voor zijn ten volle beseffen wat ze hier aan het doen waren en dat ze op z'n minst even stil willen staan bij de gevolgen van hun , in mijn ogen, veel te overdreven reactie. Het kan goed zijn dat je kwaad bent, maar sorry, naar mijn mening is dit een stap of 3 te ver.

Daarnaast werden er ook nog talloze vragen gegooid in het Uthisha-topic. Deze actie is vrij legaal, volgens het forumreglement. Maar deze overtreed wel vrij duidelijk het forumreglement van het specifieke subforum. Daarom zijn deze berichten dan ook verwijderd. Ik vond het persoonlijk niet heel erg dat jullie zo veel vraagden stelden, de onschuldige, zonder ongepaste inhoud toch. Maar in combinatie met alle bovenstaande ergerde ik me er toch aan. Niet dat er heel veel mis mee was, maar dit is dan wel de reden dat de reacties weggehaald zijn, mochten jullie het willen weten.

Deze acties bleven even doorgaan, en vanuit het modteam werd dan ook grotendeels gewacht met de gepaste reactie, deels omdat we de juiste wilden maken. Wel werden overbodige zaken en spam verwijderd en alles in het oog gehouden. We volgden de normale forumregels en gang van zaken om zaken en dingen te bestraffen wat in mijn ogen ook de enige juiste reactie was.

Echter is helaas het verhaal nog niet ten einde. Vanmorgend werd de , hopelijk laatste, misstap begaan. De actie-topics werden tot jullie ongenoegen verwijderd. Verder werden er veel mensen geband, deels terecht en was dit, voor zover ik weet de laatste stap in deze koude oorlog.

Allereerst het verwijderen van de topic. Hier sta ik persoonlijk als mod niet achter, maar ik ga toch over de visie van het team uitleggen, waar ik wel in kan komen en hen deels gelijk in geef. Ik zou willen dat ook jullie je eventjes inleven in de situatie, de moderatoren hadden er eigenlijk genoeg van, van jullie 'kinderachtige' gedoe, jullie spam en jullie onzin. Vanuit het team zijn er meerdere kansen tot serieus overleg gekomen, niet allemaal even goed gecommuniceerd, maar ze waren er wel en dat kunnen jullie bij enkele kansen zeker niet ontkennen. Het team wilt dus echt wel een goede discussie voeren, als dit op een nette en beleefde manier kan. Maar de topics/berichten die er waren, zorgden enkel voor onrust en spam en zouden geen discussies op een deftige manier voortbrengen. Ik zou niet hetzelfde hebben gedaan, maar begrijp hun keuze zeer zeker wel.

Verder werden er ook enkele mensen geband. Dit waren voornamelijk de proxy-accounts, die een global ban kregen, vanwege een regel in het gamereglement die proxy's verbied. Deze keuze begrijp ik eigenlijk nog wel volledig. Of deze beslissingen via de omweg legaal zijn gezet, daar heb ikzelf geen weet voor, maar ik weet wel dat ze verdienen gestraft te worden en er een duidelijk signaal dient gegeven te worden. De regel is er en moet toegepast worden, verder denk ik ook dat deze actie niet meer dan terecht is, als je ziet wat voor schade, als ik het zo mag noemen, de proxy's hebben veroorzaakt. Mocht hier nog discussie over willen bestaan, staat het u vrij hierover uw mening te geven.

Je zal duidelijk merken dat niet alles even hard belicht is. De exacte oorzaken heb ik vrij snel overgeslagen en ook de acties zelf heb ik vrij beknopt gehouden. Echter ben ik van mening dat iemand van de actievoerders best zelf deze zaken komt uitleggen, hij is dan ook van harte uitgenodigd dit hier te komen doen, ook al staat het er nog niet letterlijk in, in deze post. Mijn excuses als dit een fout lijkt in jouw ogen, ik verpest dit liever niet en laat dit dan ook aan anderen over.

Ik denk dat ik nu zo'n beetje alles wel heb samengevoegd. Ik kan allereerst zoals eerder verwoord niet beloven dat ik neutraal en onpartijdig ben geweest. Maar dit probeer ik zo goed mogelijk te evenaren en hoop dat jullie deze moeite ook appreciëren. Mocht ik essentiële zaken zijn vergeten of je nieuwe elementen willen aandragen of dingen fout hebben gezegd, ga gerust je gang. Wil je discussieren over een van de gebeurtenissen, oorzaken of gevolgen, nodig ik je van harte uit hier mee te discussiëren. Wel zou ik willen vragen dit op een serieuze, volwassen manier in dit topic te doen en niet op de manier waarmee sommigen van jullie gisteren spamden of de manier waarop anderen van jullie posts verwijderden en berispingen gaven. Laten we dit op een vredevolle manier doen, vol respect voor de ander. Laten we ook de forumregels respecteren en mocht dit alles lukken, zie ik geen enkel probleem in deze discussie, kijk ik uit naar jullie mening en verheug ik me op de constructieve feedback die ik te lezen zal krijgen.

Verder zou ik ook willen vragen ook hier niet te persoonlijk in te gaan op bepaalde zaken. Zo wil ik discussies vermijden over bepaalde personen waarbij deze zich niet zo gemakkelijk zouden voelen. Dus tenzij iemand daar uitdrukkelijk toestemming voor geeft, zou ik willen vragen het in het algemeen te houden en geen personen te noemen, of persoonlijke voorbeelden te gebruiken/daar naar te verwijzen. En ja, mijn toestemming heb je om over mij te roddelen.

Nog een prettige dag verder,
Rabbid,
Speler van grepolis en poster op het AF


Discussie Uitbarsting v/h AF - Praattopic

بحث هذه المدونة الإلكترونية

Fourni par Blogger.

أرشيف المدونة الإلكترونية

التسميات

Signaler un abus

Articles les plus consultés

من أنا

إسمك هنا



شارك عبر الماسنجر شارك عبر الواتساب